Jeles Tak..


Click here for Myspace Layouts

Sunday, January 15, 2012

Aku Dan Fixie 1

Ok aku ada satu cerita....pasal Fixie. Petang tadi bermulalah jual beli fixie di Aik Huat Kedai Basikal. Oleh kerana aku xder lesen motor dan basikal jadi abah aku dah belikan aku fixie nie.. jadi memang jelaslah kenapa aku "terhegeh-hegeh" nak post entri ni.....Fakta dulu..

 Kalau korang pergi kawasan bandar macam aku Alor Star, Sungai Petani pasti mata korang akan perasan sekumpulan orang menunggang basikal berwarna - warni yang cantik atau fixie. Nama fixie timbul daripada perkataan 'fixed-gear' pasal basikal ni xder 'freewheel' atau orang Kedah lebih senang panggil "preweng mampuih".Sesetengah fixie tidak mempunyai brek, untuk berhenti korang mesti gunakan kaki bahkan fixie ni boleh dikayuh mengundur.

gambar ni x edit pun.. percaya x.
Basikal fixie ni muncul pada tahun 1950 dan mulalah menjadi trend. Sebab basikal fixie xder brek, korang kenalah kuat untuk hentikan pengayuh daripada berpusing dan perbuatan ini digelar "skidding". Harga basikal fixie nie paling rendah setakat ini RM350 dan boleh mencecah berjuta-juta.


Bagi akulah, fixie nie sangat bagus kerana boleh mengelakkan remaja daripada merempit dengan motor. Dan kalau korang terer sangat boleh jadi cam jiran aku, buat wheelie dowh... ini kenyataan, nak tengok gambar fixie aku pergilah fb aku. Aku x tau kenapa aku tulis tajuk "Aku Dan Fixie 1", tapi aku yakin cerita ni ada sambungan.

No comments:

Post a Comment

Tulislah komen dikau

Copyright© All Rights Reserved Luqmanderr.blogspot.com